De verkeersveiligheid verbetert

Op de A27/A12 Ring Utrecht komt dagelijks veel doorgaand en regionaal verkeer samen. Deze drukte op de weg blijft de komende jaren alleen maar toenemen. We nemen daarom maatregelen om de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren.

Hoe de A27/A12 Ring Utrecht er straks uit gaat zien, leest u hieronder, in de drie artikelen over bereikbaarheid, veiligheid en natuur en geluid.

Vanwege de centrale ligging van Utrecht is er op de Ring Utrecht sprake van relatief veel doorgaand verkeer ten opzichte van andere ringwegen. Ongeveer een derde van het verkeer heeft een herkomst én bestemming buiten de regio Utrecht, het overige verkeer reist van of naar de regio Utrecht of binnen de regio. Op zowel de A27 als de A12 passeren gemiddeld op een doordeweekse dag ongeveer 220.000 personenauto’s en vrachtwagens (2018). Het verkeer dat er vanuit diverse richtingen samenkomt neemt ook op de langere termijn toe. (Bron: Toelichting op het TB-ontwerp, 2020)

Informatie per thema

Sommige onderwerpen – zoals geluid en natuurcompensatie – verdienen een uitgebreidere uitleg. Meer achtergrondinformatie bij dit project vindt u daarom onder op de pagina Informatie per thema

Digitale projectkaart

U kunt de huidige en nieuwe situatie ook eenvoudig zelf vergelijken in onze digitale projectkaart. U kunt op deze kaart inzoomen op verschillende plekken en wisselen tussen nu en straks. 

Contractkaart

De aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht wordt aanbesteed in 4 delen: noord, zuid, Galecopperbrug en Natuurnetwerk Nederland. De precieze verdeling vindt u op deze contractkaart

Door verschillende verkeersstromen op de A27 tussen Lunetten en Rijnsweerd is wisselen van rijstrook straks minder vaak nodig. Dat vergroot ook de verkeersveiligheid. Ook komt er een nieuwe, veiligere verbindingsboog van de A28 naar de A27.

De knooppunten Lunetten en Rijnsweerd gaan flink op de schop. Zo komen er nieuwe directe verbindingsbogen om op knooppunten veilig van snelweg te wisselen. Bij knooppunt Rijnsweerd komt een hoge verbindingsweg en een verdiepte rijbaan. 

Tussen de twee knooppunten in worden verschillende rijrichtingen beter van elkaar gescheiden, met als resultaat dat weven of ritsen niet meer nodig is. Dat is veiliger en komt ook de bereikbaarheid ten goede. 

Huidige en toekomstige situatie, met boven knooppunt Rijnsweerd en onder knooppunt Lunetten. Bekijk dit op de digitale projectkaart.

Varkensbocht aangepast

Er komt een nieuwe verbindingsboog van de A28 uit Amersfoort naar de A27 richting Breda. Deze bocht bij knooppunt Rijnsweerd heeft als bijnaam ‘de Varkensbocht’ omdat er ooit een vrachtwagen met varkens van de weg raakte. Nog steeds blijkt het een gevoelige plek voor ongelukken. De boog wordt daarom aangepast. Vanaf de A28 rijdt het verkeer straks aan de zuidkant van het knooppunt naar de A27 richting Breda. 

Knooppunt Rijnsweerd vanuit het noordoosten gezien. Bekijk de huidige en toekomstige situatie op de digitale projectkaart.

 

Ambulances apart

Op het Utrecht Science Park, ten zuiden van de A28, is de grootste concentratie van ziekenhuizen in Nederland te vinden. Om ambulances ruim baan te geven, ook tijdens de spits, leggen we een aparte ambulancerijstrook aan op het viaduct van de Universiteitsweg:

De huidige en toekomstige situatie van de A28 gezien vanuit het zuidwesten (richting Amersfoort). Bekijk deze situatie op de digitale projectkaart.

 

 

Lees verder

We maken de A27/A12 Ring Utrecht niet alleen veiliger. We vergroten ook de bereikbaarheid en de leefbaarheid

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.