Waarom wordt de Ring Utrecht aangepast?

129 keer bekeken

De Raad van State heeft op 17 juli 2019 geoordeeld dat het Tracébesluit Ring Utrecht niet in stand kan blijven. De informatie op deze website is daardoor niet meer actueel. Lees hier het nieuwsbericht.

We krijgen geregeld vragen binnen over dit project. De meest relevante en voorkomende vragen verzamelen we hier. Eerder gestelde vragen zijn eenvoudig te doorzoeken met de zoekfunctie direct hieronder. Heeft u zelf een vraag, of wilt u iets aanvullen? Laat het ons weten via de contactpagina.

Waarom is het nodig dat de A27 en A12 wordt verbreed? En wat gaat er dan precies gebeuren?

Op de Ring Utrecht komt veel doorgaand en regionaal verkeer samen. Dagelijks passeren zo’n 180.000 voertuigen de A27/A12. Het wordt daarom ook wel de draaischijf van het Nederlandse wegennetwerk genoemd. Dit zorgt voor files, geluidoverlast, luchtverontreiniging en voor sluipverkeer op de omliggende wegen.

We passen de Ring Utrecht onder andere aan, omdat het verkeer blijft toenemen. Dit komt door algemene, landelijke mobiliteitstrends, door de relatief sterke groei van Utrecht (onder andere als gevolg van de ontwikkeling Utrecht Science Park De Uithof) en door de verschuiving van het autoverkeer van het onderliggende wegennet (zoals de Waterlinieweg) naar de A27/A12 Ring Utrecht.

Om de doorstroming beter en veiliger te maken vergroot Rijkswaterstaat de capaci­teit van de A27 en A12. We leggen extra rijstroken aan en scheiden drukke verkeersstromen. Waar mogelijk verbeteren we ook de leefbaarheid, door bijvoorbeeld nieuwe en hogere geluid­ schermen te plaatsen. Een overzicht van wat we precies waar doen, vindt u op de interactieve Tracé Informatie Kaart.

Toegevoegde bestanden

Twitter